دانش چشم یک زندگی نو

دانستنیهای مراقبت از چشم

دانش چشم یک زندگی نو

دانستنیهای مراقبت از چشم

مصرف غذاهای سرشار از امگا ۳ می توان از شبکیه چشم محافظت و از نابینایی در دوران سالخوردگی پیشگیری کرد



نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، ن

شان می دهد که با مصرف غذاهای سرشار از امگا ۳ می توان از شبکیه چشم محافظت و از نابینایی در دوران سالخوردگی پیشگیری کرد. مصرف غذاهای حاوی امگا ۳ میزان سیالی بودن دیواره سلول های شبکیه چشم را افزایش می دهد که با افزایش میزان سیالی بودن این سلول ها می توان با بیماری های چشمی مقابله کرد. محققان با انجام این مطالعه متوجه شدند که کارآیی سلول های شبکیه بر اساس میزان سیالی بودن غش

ای سلولی تنظیم می شود. کاهش میزان سیالی بودن غشا بر انتشار و چرخش پروتئین ها تاثیر می گذارد و مولکول های دیگر نیز در انتشار از غشا، دچار مشکل می شوند.

به گفته محققان، در این بین امگا ۳ موجود در روغن ماهی، به سیالی شدن هرچه بیشتر غشای سلول های شبیکه کمک می کند و بر اساس نتایج این مطالعه می توان با مصرف روغن ماهی از بیماری های چشمی و نابینایی در دوران سالخوردگی جلوگیری کرد. آنها خاطرنشان کردند: روغن امگا ۳ و همچنین روغن گیاهی به افزایش قدرت بینایی کمک می کند و خطر رتینوپاتی (اختلالاتی که موجب آسیب به شبکیه چشم می شود) و نابینایی را کاهش می دهد. روغن گردو، مغز گردو، روغن کلزا و ماهی های چرب (ماهی آزاد، ساردین، ماهی کولی، شاه ماهی، ماهی مارکو از جمله مواد غذایی هستند که بیشترین میزان امگا ۳ را در خود دارند.. نتایج این مطالعه در نشریه Physiology and Pharmacology چاپ کانادا منتشر شده است. برای مشاهده متن کامل مقاله اینجا را کلیک نمایید.

(((چرازنان بیشتر از مردان نابینا میشوند؟)))

(((چرازنان بیشتر از مردان نابینا میشوند؟)))



بر اساس مطالعات صورت گرفته در دنیا حدود ۳۱۴ میلیون انسان در سراسر جهان با نقایص شدید بینایی زندگی می کنند که از این میان ۴۵ میلیون نفر به طور کامل نابینا هستند. تعداد ۱۴۵ میلیون مورد از این نقایص مربوط به عیوب انکساری (نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم) است که در افراد معمولی با استفاده از عینک به راحتی برطرف می شود. آب مروارید (کاتاراکت) با شیوع ۹/۴۷ درصد همچنان به عنوان مهم ترین علت نابینایی در سراسر جهان محسوب می شود و پس از آن آب سیاه (گلوکوم) با شیوع ۳/۱۲ درصد، تحلیل ماکولا به علت کهولت سن با شیوع ۷/۸ درصد، کدورت قرنیه با شیوع ۱/۵ درصد، نابینایی در سنین کودکی با شیوع ۹/۳ درصد و تراخم با شیوع ۶/۳ درصد به ترتیب سایر علل نابینایی در جهان را شامل می شوند. طبق آمارهای جهانی، زنان نسبت به مردان درمعرض خطر بالاتری از ابتلا به نابینایی قرار دارند تا جایی که دو سوم (۶۴ درصد) از نابینایان سراسر جهان را زنان و دختران تشکیل می دهند. حالا چرا زنان بیشتر از مردان نابینا می شوند؟


در بسیاری از جوامع طول عمر زنان بیشتر از مردان است و در نتیجه در معرض خطر بالاتری از نظر بیماری های مرتبط با سن مانند گلوکوم (آب سیاه) و تحلیل ماکولا به علت کهولت سن (ARMD) قرار دارند. زنان و دختران بیشتر در معرض ابتلا به برخی بیماری ها از جمله کاتاراکت و تراخم قرار می گیرند. دختران و زنان دسترسی کمتری به خدمات و مراقبت های چشم پزشکی دارند؛ چرا که برخی خانواده ها ترجیح می دهند بودجه محدود خود را صرف سلامت فرزند پسر کنند تا دختر. زنان غالبا زمانی اقدام به درمان می کنند که بینایی خود را از دست داده اند. در این شرایط با محدودیت ها و موانع بیشتری برای درمان مواجه می شوند.


از آنجا که در اغلب موارد، منابع مالی در اختیار مرد خانوار است، تصمیم گیری در زمینه درمان و پیگیری بیماری های زنان از اولویت کم تری برخوردار است. همچنین با توجه به بالا بودن طول عمر زنان، زنان بیوه درصد قابل توجهی از جمعیت را در بر می گیرند. زنان بیوه برای درمان و مراقبت نیاز به اجازه و حمایت عضو دیگری از خانوار دارند از این رو دسترسی به خدمات برای این گروه مشکل تر خواهد بود. همچنین زنان بعضا برای رفت و آمدهای بیرون از خانه نیازمند همراه می باشند که این خود مانعی برای دسترسی به خدمات چشم پزشکی است.